Karen de Loos

  • Functie: zelfstandig marketing-/communicatie-adviseur
  • Merk: bij vele merken/diensten in diverse branches
    1. Wat is de ambitie van jouw merk?
      1. Mijn hulp wordt eigenlijk altijd ingeroepen op het moment dat het merk wordt ge-/verbouwd met alles wat daarbij hoort (intern/cultuur, extern/communicatie, organisatie/processen en zo nog meer)
      2. Mijn ambitie is dan ook altijd om dat alles ‘in sync’ te krijgen, altijd & overal. 
    2. Wat is de rol van jou/jouw team ten opzichte van deze ambitie?
      1. Soms ben ik ergens hoofd/directeur, de volgende keer teamleider of kwartiermaker. Functienaam/titel maakt me nooit uit maar ik kom altijd om te helpen: verbeteren & verbinden (binnen & buiten) en waar van toepassing versnellen. Eigenlijk is dat wel kenmerkend voor al mijn opdrachten ja. 
    3. Wat zijn momenteel de grootste marketinguitdagingen voor jullie?
      1. Ik heb altijd diverse opdrachtgevers tegelijkertijd (van advies tot echt in de organisatie als interim imanager) maar wat ik al eerder zei: waar ik ook werk, het gaat toch eigenlijk altijd over merk nog meer verstevigen en – zoals je vooral bij de retailers zegt – kassa laten draaien dus werving/behoud, etc. 
    4. Hoe belangrijk is strategie hierin?
      1. Enorm. Zonder visie geen strategie maar zonder goede executie heb je niets aan de strategie natuurlijk ☺. Dan blijft het een mooie powerpoint (of film).
    5. Bouwen jullie bewust aan jullie merk? Zo ja, hoe?
      1. Ja al mijn opdrachtgevers doen dat en anders zou ik geen opdracht aannemen. Ben vanaf de eerste jaren bij FHV/BBDO door Giep Franzen en alle anderen zo getraind in merkbouw dat ik niet anders kan. 
    6. Houden jullie een verdeling sales-activaties en branding aan? Zo ja, wat is de verdeling?
      1. Oef, dat verschilt per opdrachtgever maar er is altijd sprake van lange & korte termijn: awareness & sales (retentie) gaan hand in hand wat mij betreft.
    7. Wat is jullie belangrijkste marketingactiviteit om branding doelen te behalen?
      1. Dit is lastig voor mij om te zeggen omdat ik natuurlijk bij zoveel organisaties heb gewerkt en werk en elk haar eigen dynamiek/doelen, etc. Maar in the end gaat het natuurlijk om een goede marketingstrategie, vertaald naar communicatie en dan o.a. campagnes maar ook CRM en/of content. En de balans tussen al die marketingactiviteiten hangt natuurlijk af van zoveel factoren: doelstellingen, budgetten, en zo nog meer. Alleen al hierover kun je dagen praten ☺.
    8. Wat is jullie belangrijkste marketingactiviteit om sales doelen te behalen?
      1. Wil hier niet op specifieke opdrachten ingaan maar wat ik over de hele linie zie is dat men gewoon echt goed kijkt naar die (traditionele!) P’s zoals Product, Prijs & Plaats op basis van inzichten onder de doelgroep. Daar begint het toch mee… 
    9. Wat is de rol van content binnen jullie marketingorganisatie?
      1. Bij al mijn opdrachtgevers – in verleden en heden – speelt dat een (steeds grotere) rol ja. 
    10. Hoe hebben jullie contentmarketing georganiseerd?
      1. Dat verschilt dus: per branche, soort organisatie. 

    TIPS

    Hoe bouw je een merk in een digitaal tijdperk? Geef maximaal 3 tips.

    1. Zorg eerst dat je je merkverhaal op orde hebt – geen loze waarden, maar een heldere missie & visie & belofte
    2. Vertaal dat kanonnengoed door naar al je kanalen en ja dan ook digitaal
    3. Laat je niet verleiden tot ‘hysterie’ 

    VOLGENDE GAST

    Wie zou jij voordragen voor deze reeks en waarom?

    • Yvette Belt van KPN
    • Selma Hof van BNNVARA
    • Mayke Smit van Liliane Fonds

    En zo heb ik er nog wel een paar ☺ maar dit zijn sowieso 3 hele fijne vrouwen die voor mooie merken de brand & marcom afdeling mogen leiden. En waar ik heb mogen helpen.