Het bouwen van een merk kost tijd, geld en energie. Er zijn zoveel verschillende expertises, mogelijkheden en ontwikkelingen. Welke focus breng je aan? Waar investeer je tijd en geld in? Succesvolle merken waar ik voor heb gewerkt en volg, hebben een aantal of alle onderstaande elementen geïmplementeerd. Ben jij marketeer of ondernemer? Dan helpt dit artikel met het maken van de juiste keuzes in je brand building avontuur.

Omdat we bij Digitalheads houden van stappenplannen en modellen om marketingkennis direct toepasbaar te maken heb ik mijn visie op de cruciale vraag, hoe bouw je een merk in een digitaal tijdperk, in een aantal stappen en simpel model gegoten: de Digitalheads Brand Building Steps©. Hieronder tref je de toelichting per stap.

1. Mensen

Zonder de juiste mensen geen sterk merk. Geen consistentie, geen sturing, geen drive, geen energie. Mensen bepalen voor een groot deel de cultuur van je organisatie en de uitstraling van je merk. Door de merkwaarden in je merkstrategie te verankeren, deze in alle lagen van de organisatie uit te dragen en nieuwe mensen daarop aan te nemen bouw je je merk gecontroleerd uit. Het is vervolgens belangrijk om continu duidelijk te zijn over je cultuur en merkwaarden, zowel in- als extern. Daarmee trek je de juiste mensen als personeel en partners aan voor samenwerkingsverbanden.

2. Mindset

Een open mindset. Het willen leren en experimenteren. Zoals ze op de basisschool tegen mijn dochter zeggen; van proberen kan je leren. Kennis niet bij je houden maar durven delen. Positief. Weten dat de enige constante factor verandering is in dit tijdperk. Altijd blijven ontwikkelen. Het zijn de juiste mensen en deze mindset die de cultuur bepalen en merken in een digitaal tijdperk werkelijk verder brengen. Het zijn mensen met een open mindset die mogelijkheden zien in nieuwe technologieën om een merk te laten groeien. Samen doelen stellen en gaan.

3. Strategie

Het derde en onmisbare element dat centraal staat in de Digitalheads Brand Building Steps is strategie. Voor de mensen die mij volgen zal dit niet vreemd zijn. Strategie is namelijk cruciaal voor het structureel bouwen van een merk dat waarde biedt aan haar doelgroepen en dus succesvol is. Een merkstrategie en contentmarketingstrategie zorgen voor richting, energie, structuur, kaders en doelen. Zonder deze twee harde documenten heeft je merk geen missie, geen doelen, geen waarden, geen consistentie, geen stijl en geen resultaat. Geen succes is ook geen champagne momenten…

Voor het opzetten van deze twee documenten dient men voldoende inzichten te hebben van de markt en het merk. Want net als bij het bouwen van een merk zijn mensen het startpunt van een strategie. En dan de mensen aan de andere kant van het merk… De doelgroepen. Samen met de doelen zijn de doelgroepen het startpunt van al je inspanningen. Marketing is het eeuwenoude spel tussen Markt en Merk. De strategie is het masterplan waarin omschreven staat hoe je jouw doelstellingen gaat behalen. De merkstrategie geeft richting aan het merk en is het uitgangspunt van je contentmarketingstrategie. Denk hierbij aan missie, visie, waarden, beloftes.

In de contentmarketingstrategie staan onder andere de contentmarketingmissie, de doelen, de creatie en de distributie omschreven. Een uitgebreide omschrijving die structuur biedt aan iedereen die content voor jouw merk bedenkt, ontwikkelt en verspreidt. Zowel promotionele- als relationele content. In ons digitale tijdperk zijn beide strategische documenten cruciaal voor élk merk. Want content is overal. Je onderscheiden en het consistent uitdragen is de wens van ieder merk.

4. Content

Als de juiste mensen, met de juiste mindset de strategiedocumenten hebben ontwikkeld is de tijd van excellente executie aangebroken: Content, Conversation en Code. Waarbij content in al haar vormen het meest zichtbaar is. Met de strategie als uitgangspunt en data als optimalisatiemiddel wordt content ontwikkeld en verspreid.

Succesvolle merken kennen hun doelgroepen en passen hun content daar perfect op aan. Waar het kan segmenteren ze of personaliseren ze. Die merken maken relevante en consistente content zodat impact altijd maximaal is. Content binnen de gehele lifecycle. Relationeel en promotioneel.

5. Conversation

Making digital personal is belangrijk. Ons digitale tijdperk biedt enorm veel mogelijkheden om merken relevanter te maken dan ooit. Succesvolle merken denken goed na over conversatie: sales, service, social webcare. Conversatie is marketing. Het soort kanalen waar je als merk actief bent en hoe men converseert, is bepalend voor je merk. Bij succesvolle merken is de stijl van de conversatie in lijn met álle content. Conversation is daarom één van de punten van de driehoek.

6. Code

Met ‘code’ bedoelen we in dit geval de technische aspecten van het merk oa: crm, pr en social tools, UX, CRO, reporting, analytics, en automation. Merken die een duidelijk overzicht van de techniek, de mogelijkheden en omschrijving van de rollen van de tools hebben, lopen voor ten opzichte van andere merken. Mensen die een open mindset hebben, experimenteren met tools die het merk verder kunnen brengen.

De executie driehoek; content, conversation en code staat continu in verbinding met elkaar. Mensen, mindset en strategie staan centraal én zijn uitgangspunt voor elk succesvol merk in een digitaal tijdperk.